Dagboek van een

conducteur

Hieronder staan de reviews van het boek ‘Dagboek van een conducteur’, geschreven door kopers van het boek, twee weken na aanschaf via deze website.

Ik heb het boek in een ruk uitgelezen. Het boek is makkelijk leesbaar en beschrijft zeer diverse ervaringen van de auteur. Het boek spreekt mij des temeer aan omdat ik als buschauffeur op de lijndienst bij Arriva en Connexxion, en vier jaar stadsdienst bij de HTM, een scala aan ervaringen heb opgedaan. Ik ben pas na mijn pensionering (61 jaar) op de bus gaan rijden. Ik ben nu 76 en rijd nog steeds. Helaas heb ik geen dagboek bijgehouden.

Paul

Het is een erg indrukwekkend en leuk boek om te lezen. Het leest heel erg makkelijk weg en je wordt echt meegenomen in de verhalen. Zeker een aanrader voor iedereen, treinliefhebber of niet 🙂

Eline

Wat een verhalen! En terwijl ik weet wat er kan gebeuren en hoe het werkt op een trein, word ik toch het boek ingezogen. Benieuwd naar het volgende verhaal. Ik ben geen lezer, maar opeens was het 02:00 uur. Hoewel de verhalen duidelijk omschreven zijn, is het ook weer niet zo ‘grafisch’ dat je er nachtmerries aan overhoudt. En dat is dan ook mijn enige opmerking: het had scherper gemogen. (Maar waarschijnlijk niet van NS)

Petra

Het dagelijks leven van een conducteur: over hoe een NS-conducteur ons als reizigers beleeft. Waar hij dagelijks tegenaan loopt, waar hij plezier aan beleeft en wat opbreekt. Inclusief inkijkjes in beroepsdingetjes die normaal gesproken voor ons buiten beeld blijven. Leest lekker vlot door omdat elke hoofdstukje zo ongeveer een werkdag beschrijft. Ik begreep dat er meer in de pijplijn zit: laat maar komen!

John

Met veel familie die bij het spoor werken, of er gewerkt hebben, zijn deze verhalen heel herkenbaar

H.

Het is een prettig geschreven boek wat makkelijk wegleest. Door de heldere uitleg vooraf is dit boek ook voor niet spoormensen goed te begrijpen. De verhalen zijn zo realistisch en herkenbaar. Een kijkje in het dagelijkse leven van de conducteur op de trein. Met leuke fijne, maar ook nare en heftige situaties. Ik vind het telkens weer moeilijk om het boek weg te leggen. Het liefst zou ik het in een keer uitlezen. Ik vind het een aanrader en ben blij dat ik het gekocht heb.

Regina

Herkenbare verhalen over allerlei zaken waar je als conducteur dagelijks tegenaan loopt. Leest lekker weg!

Karel

‘Dagboek van een conducteur’ leest als een tijdreis. Niet alleen wat betreft spoorse zaken, zoals materieelsoorten waarvan nu enkel nog een of twee museumtreinen van over zijn gebleven, kaartsoorten die al lang uit het collectieve geheugen zijn gewist (5-retourenkaart, zegt u dat nog iets?), stempelautomaten, de introductie van de OV-chipkaart, tot aan de smartphones die nu niet meer weg zijn te denken bij menig reiziger en spoorwegmedewerker. Maar ook een tijdreis van Mike zelf: van een onervaren beginneling voor wie het spannend is om voor het eerst helemaal alleen het vertreksein te geven tot aan de ervaren hoofdconducteur die met humor en doortastendheid de meest uiteenlopende situaties onder controle lijkt te hebben. Iemand die de maatschappij leert kennen en ziet veranderen en daar zich een weg in weet te vinden. De schrijver heeft het over ‘stukkies’, maar wie denkt dat het slechts enkel om korte verhalen gaat, heeft het mis. Dikwijls nemen zijn columns meerdere pagina’s in beslag, maar saai is het allerminst. Of het nu gaat om een verloren voorwerp proberen te herenigen met de eigenaar, een geintje met een collega of zwaardere onderwerpen, waaronder zijn mishandeling en het verlies van een collega door een ongeluk: elk stuk(je) blijft je boeien en neemt je mee in de wereld van de conducteur. Veel verzamelwerken van bekende columnisten zijn van het type ‘alle stukjes van een jaar achter elkaar plakken, kaft eromheen en weer een boek klaar’. ‘Dagboek van een conducteur’ is niet zomaar een verzameling van ‘stukkies’. Niet alleen door een krachtig voorwoord, maar ook door de korte inleidingen voorafgaand aan ieder hoofdstuk (jaar). Deze binden de jaargangen op een natuurlijke manier aan elkaar en bieden een korte vooruitblik en reflectie op het jaar en de maatschappij. Ze prikkelen bovendien de nieuwsgierigheid om verder te lezen. Het maakt dat dit niet alleen zijn dagboek is, maar ook een beetje die van de lezer. Het boek leest lekker weg en is mede door de woordenlijst met veel voorkomende afkortingen van spoorse zaken, zeer toegankelijk geschreven, ook voor mensen die geen kennis hebben van het spoorwezen. Het lettertype en de lettergrootte zijn fijn om te lezen. De beschermende laag van de kaft laat wel redelijk snel los aan de randen, maar daar heeft de auteur waarschijnlijk weinig invloed op. Wat ik jammer vind, is dat zijn krachtige voorwoord wat teniet wordt gedaan, omdat daarna een inhoudsopgave en woordenlijst komt. Ik zou zelf beginnen met een inhoudsopgave, gevolgd door zijn voorwoord en de woordenlijst achterin het boek hebben geplaatst, waardoor je na zijn voorwoord, die je nieuwsgierig maakt, direct kunt beginnen met het lezen van zijn boek. Ik had bovendien nog graag wat meer gelezen over zijn opleidingstijd en sommige jaren komen wel vrij kort aan bod. Maar ik weet ook wel dat het moeilijk kiezen is uit vijftien jaar aan ‘stukkies’. Ik ben zeer positief over dit boek: Je beleeft een mooie reis van 15 jaar met helaas enkele dieptepunten, maar met nog veel meer hoogtepunten! Je hoeft het boek niet in een keer uit te lezen, maar het is erg moeilijk om dat niet te doen ;).

Ron

De schrijfsels van conducteur Vrakking kende ik al van internetfora, maar nu is het ook op ‘good old’ papier beschikbaar. Vrakking heeft een levendige schrijfstijl waardoor het voor mij als lezer lijkt alsof ik er zelf bij was.

Waldo

Realistische verhalen over de ervaringen van een conducteur bij NS. De verhalen over de mooie dingen van het vak, maar ook de minder leuke dingen die er ( helaas) ook bij horen. Een aanrader voor iedereen die wil weten wat je al zo meemaakt op de trein.

Carola